De afgelopen periode zien we opnieuw hoe belangrijke informatie onnodig lang onder embargo blijft. Stukken die wat ons betreft al op 27 maart openbaar hadden kunnen zijn, werden pas 22 april met de raad gedeeld. Op maandag en mededeling en dan ook nog onder embargo. Terwijl wij elkaar meerdere malen hebben gezien en gesproken had dit echt eerder gedeeld kunnen worden in onze ogen!
Toen wij hiervan hoorden, hebben wij de benodigde documenten direct op dinsdag 21 april opgevraagd, met het verzoek om deze voor woensdag 22 april 19.00 uur te ontvangen. De ambtenaren doen hun best, daar hebben wij begrip voor. Maar de gang van zaken helpt niet.
Op woensdag om 16.53 uur kregen wij een telefoontje met de vraag wat wij precies bedoelden en of wij dit konden toelichten. Terwijl in onze ogen het heel duidelijk is. Wij willen alle vergunningen inzien, alle afspraken inzien, alle toezeggingen aan het COA inzien. De stukken kwamen niet die avond, maar pas later en op het moment van schrijven (10.39 23 april) hebben wij nog steeds niet alles ontvangen.
Dit soort processen zorgt voor onnodige vertraging en frustratie.
Onze fractievoorzitter combineert haar politieke werk met een eigen bedrijf en inzet voor een stichting. Dat vraagt om strakke planning en verantwoordelijkheid. Door dit soort situaties raakt die planning in de war. En belangrijker nog: mensen in kwetsbare situaties moeten hierdoor langer wachten op antwoorden en acties. De woningbouw moet wachten op documenten van Parentshouse en hun accountant moet weer wachten, Het is een kettingreactie wat dit soort acties teweeg brengt.
En ondertussen wordt er opnieuw een andere motie ingediend die wat ons betreft niet nodig is. Het kan echt anders. Dat is niet moeilijk de eerste stap is moeilijk maar het kan echt!
Daarom kiezen wij ervoor om vanaf nu vaker te laten zien hoe dit in de praktijk verloopt. Zodat er meer begrip ontstaat voor onze reacties ook als die soms stevig zijn.
Het wrange is dat we afgelopen weekend twee dagen met elkaar hebben gesproken over samenwerking en zorgvuldigheid.
Daarnaast is er een motie van treurnis ingediend tijdens de behandeling van het traject Dienstencentrum, waarin juist wordt gevraagd om tijdig overleg met de raad én inwoners voordat er extra opvang wordt gerealiseerd.
Alles bij elkaar heeft dit ertoe geleid dat wij, samen met een meerderheid van de raad, opnieuw een brief opgesteld
Dit had anders gekund.
En de vraag blijft: waarom leren ze er niet van!
Kies Bewust Lokaal zal voorop blijven lopen om het bestuur transparanter en betrouwbaarder te krijgen. Scherper te sturen en op te komen voor onze inwoners en ondernemers!

